SMYRNA

En kristen oas för Göteborg och världen

Doktorn om fasta

Att fasta innebär att Du avstår från vissa födoämnen som Du normalt brukar inta.
Fasta i olika form har funnits mycket länge, som en del av kultur, religiöst utövande eller av hälsoskäl. 

Vi människor har förmåga att klara kortare perioder av låg näringstillförsel eller fasta utan att ta skada, det är viktigt att kunna klara sig i tider av ojämn tillgång på mat.
I moderna samhällen finns överflöd av mat, dryck och njutningsmedel. Vi äter mindre fibrer och mer fet- och animalisk kost än tidigare.
Vi sitter mer still, får mindre ”vardagsmotion” och lätt blir obalans mellan vad vi stoppar i oss och vad vi gör av med. Denna obalans påverkar hälsan negativt.

Fastan är ingen bantningsmetod, men kan vara en bra inledning till långsiktig livsstilsförändring med goda hälsoeffekter.
Det finns inget vetenskapligt stöd för att fasta ”renar kroppen från gifter och andra slaggprodukter”.
Fastan kan vara positiv för självdisciplinen. Vi känner oss ofta lättare i både kroppen och knoppen av att äta sunt och grönt en tid. Vi lär oss uppskatta nya smaker och maträtter och efter fastan värdesätter vis ”vårt dagliga bröd” än mer.

Kroppens huvudsakliga energikälla är fett och socker (kolhydrater). Vid fasta tillförs mindre av dessa båda energikällor som därför tar slut snabbare. Kroppen använder då istället protein som bränsle och som oftast finns i tillräcklig mängd för kortare fasta. 

Du väljer själv hur strikt fastan ska vara. För någon är det att ”tänka vegetariskt ” och avstå vissa födoämnen till exempel kött, medan en annan planerar mer genomgripande kostförändring som ex Daniels fasta, se nedan. Somliga väljer ”flytande fasta” kanske bestående av bara vatten enstaka dagar, medan andra tar juice, buljong och soppa. Vissa stannar vid att undvara det som brukar fresta mest, kanske pastan, mackan och fikabrödet. 

Rådet är att vara lite försiktig i början, särskilt Du som väljer lite strängare fasta! 

Försiktighet och särskilt obs till dig som är gravid/ammar har någon form av ätstörning, är insulinbehandlad diabetiker eller som har annan sjukdom/medicinering.
Barn ska äta normalt, men kan förstås minska/avstå godis, läsk och sötsaker. 

Fasta inte för länge. Var flexibel. Avbryt fastan om du känner dig yr eller svag.

Ät och drick ofta, särskilt om du känner dig trött. Undvik att bli vrålhungrig. Planera måltiderna väl, både i tid och innehåll så att de blir av god kvalitet och rätt mängd. Värdesätt mellanmålen. Ät i lugn och ro. Glöm inte tugga ordentligt. 

Tacka Gud och njut tacksamt av det som serveras!

Kan en träna under fasta? Ja, men var noga att tillföra energi i tillräcklig mängd till exempel frukter och dryck.

Ett sätt är ”Daniels fasta” som innebär att Du äter vegetariskt. Den bygger på frukt och grönsaker i alla dess former. Färsk, frusen, torkad och juice – utan sötning. Likaså naturella nötter, frön, baljväxter, vegetabiliska produkter/oljor, tofu, sojaprodukter, ättika, kryddor och örter.
Det ingår inte kött, fisk, ägg eller andra animaliska produkter. Vanligtvis brukar en också undvika mejeriprodukter, sötningsmedel, raffinerat vitt ris, olika sädesslag, bland annat i pasta, bröd och bakverk. 

Du skall förstås hitta din egen nivå på fastan så att hela Du och vardagen fungerar! 

Kom ihåg - Det är viktigt att regelbundet få i sig vätska under fasta.
/Conna Johansson, läkare

 

Här hittar du mer information om vår böneperiod "För en tid som denna"