SMYRNA

En kristen oas för Göteborg och världen

Ett bönens hus för alla folk 13 januari - 2 februari 2019

FALLA PÅ KNÄ FÖR FADERN
 
Därför vill jag falla på knä för Fadern, efter vilken allt vad fader heter i himlen och på jorden har sitt namn. Måtte han i sin härlighets rikedom ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin ande, så att Kristus genom tron kan bo i era hjärtan med kärlek. Stå fasta och var stadigt rotade i honom, så att ni tillsammans med alla de heliga förmår fatta bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek som är väldigare än all kunskap, tills hela Guds fullhet uppfyller er. Ef 3:15-19
 

För många år sedan hörde jag en man i min egen ålder berätta att han slet så med sitt liv att han måste börja sina dagar med att böja knä inför Gud. ”Om jag inte får böja mig orkar jag inte resa mig”. Ungefär så sa han. Be kan man göra på tusen sätt, men i just knäböjandet – om det är fysiskt möjligt – berättar vi något viktigt för oss själva: att Gud är upphöjd och helig och vi är hans tjänare. Det handlar om att varje dag ta kroppen till hjälp med att behålla perspektivet i sitt liv. Man böjer sig inte i rädsla eller undergivenhet, utan i vördnad, respekt och förtroende för Fadern. Och tydligen har denna inställning, att böja sig inför Fadern, något att göra med den andliga utsikten. När Paulus skrivit att han vill knäböja inför Fadern så flödar det underbara ord ur hans penna; om den härliga rikedomen, om kraft och styrka åt vår inre människa, om höjd och bredd och djup i andens värld. Jag tror att det finns ett samband här. Knäböjandet är urgammalt och inte konstigare än att göra armhävningar. Det är själens situps.
/Tomas Sjödin
 
Bön
Vii ber om Guds perspektiv på våra liv, vår församling och vår stad.
Vi ber om en fasthet i vårt böneliv som gör att vi förstår mer om mer av hur stor Gud är.

Vi har tagit fram en enkel bönebok med en kort andakt för varje dag i vår böneperiod.
Den kan du ladda ner här.