Smyrnabloggen



När Gud river och bygger nytt!

Nu märker man att terminen har kommit i gång på riktigt.
I veckan var det första träffen för årets konfirmander, den öppna förskolan startade upp igen och ikväll är det dags för By The Way (för dig som går i högstadiet och gymnasiet). Likaså har Unga Vuxna sin första träff ikväll (fredag) kl 20. det blir bl a quiz. Är du ny i stan eller/och student, varmt välkommen!

I helgen är det också familjehelg på vår härliga församlingsgård samt en kanothajk för mellanstadiebarn. Det är roligt att vara med i en levande och växande församling. Vi har så mycket att vara tacksamma för.

På söndag predikar Johannes Magnusson i serien "LIVSVIKTIGT - på upptäcktsfärd genom Efesierbrevet" Temat är När Gud river och bygger nytt.
Så här skriver Johannes inför söndag:
Kan en moderat och en vänsterpartist vara med i samma församling? En militär och en pacifist? En vegan och en köttbonde? Hur olika kan man vara och ändå hålla samman i en gemenskap? I församlingen i Efesos var de väldigt olika. Det som händer genom Kristus förändrar allt. Han river murar och bygger något helt nytt!

Kl 18 på söndag möts vi för en bön och lovsångskväll, en kväll där alla kyrkor är inbjudna.

Missa inte att gå och rösta på söndag, det hinner du mellan gudstjänsterna!!

/Malin Nyström, 140912

 


Ändring!

Denna söndag fortsätter vår serie "Livsviktigt-på upptäcktsfärd i Efesierbrevet". Anne-Jorid Ahgnell kan på grund av sjukdom i familjen tyvärr inte närvara denna söndag.. Det blir i stället Johannes Magnusson som tar sig an texten från kapitel 1:15-2:19, "Allt ljus på nåden" är dagens tema. Hanna Eriksson med team står för musiken. 
Välkomna.

PS Ta gärna med ditt "LIVSVIKTiGT" häfte

 


... och allt detta är mitt

På söndag fortsätter vi serien "LIVSVIKTIGT - på upptäcktsfärd genom Efesierbrevet" och Tomas Sjödin kommer att predika på temat "... och allt detta är mitt"
Inför predikan säger Tomas såhär:
Det är svindlade stort att vara ett Guds barn. Vi utforskar djup, längd, höjd och bredd på det barnaskapet. Vad betyder det att vi har tillgång till himlens arsenal av andliga välsignelser, en ström av vishet och klokhet, den helige ande som en borgen för vårt arv, och mycket, mycket mer?

Om du missade starten på predikoserien så kan du hitta predikan som web-tv, podcast samt eftersnack till predikan här!

Varmt välkommen till våra gudstjänster

/20140830 Malin Nyström

 

 

 


Allt ljus på nåden

När det kommer till ett ämne som nåd, kan det aldrig bli ytbehandling. Nåden förändrar på djupet. Därför ber vi som Paulus att vårt inre öga skall få ljus, att vi upptäcker hur genomgripande och radikal Guds gåva är.

På söndag möts vi till gudstjänst igen, välkommen!

 

Anmäl dig gärna till vårt nyhetsmail

/Anne-Jorid Ahgnell 140903

 


När en stad får besök av Gud

Ibland händer något radikalt i livet som kastar om våra prioriteringar. Det kan vara något riktigt positivt som den stora Kärleken, en reseupplevelse, ett personligt möte, eller läsningen av en bra bok. Men det kan också vara omskakande händelser, olyckor, sjukdom eller oro i världen som ger oss nya svar på frågan om vad som är livsviktigt! Plötsligt ser vi hela livet i nytt ljus. Berättelsen om Jesus innehåller allt detta.
Både de strålande mirakelögonblicken, och de svarta stunderna av lidande smärta och död. Den har fått stora konsekvenser för människors liv i snart 2000 år. Redan
i den allra första tiden, som finns dokumenterad i Nya testamentet spreds budskapet som en löpeld från person till person, från stad till stad. Brevväxlingen från den tiden visar på hur människors vardagsliv, värderingar och livsinriktningar vände som en segelbåt på kryss. Det kom en ny frisk vind från oväntat håll och liv och samhällen började utvecklas i en ny riktning.

Vi har valt att under höstens gudstjänster i vår församling göra en upptäcktsfärd i Efesierbrevet, ett brev från Paulus till församlingen i Efesos, en storstad som låg där floden Kaystros mynnade ut i medelhavet. Efesos då liknar Göteborg nu. Båda två växande mångkulturella hamn- och handelsstäder, nyckelstäder för en hel region. Stora möjligheter men också mycket stora utmaningar. Efesierbrevet blev tidigt ett rundbrev som nådde fler städer, fler församlingar och fler förhållanden. Nu når brevet oss och våra liv. Det målar med breda penslar det nya liv som kommer till oss genom Jesus. Det fantastiska är att allt som nu blir livsviktigt är som luften vi andas, visar sig vara – Gratis! Eller på
bibliska: Nåd! Nåd är inte flum! Brevet tar upp praktiska frågor om vad som är sunt ledarskap, hur man bygger team, hur man relaterar till varandra i familj och arbetsliv. Till slut kommer ett dramatiskt kapitel om hur ondskan opererar och hur vi kan besegra det onda med det goda.

Välkommen att följa oss med denna resa. Delta i Gudstjänsterna i någon av våra kyrkor, eller följ oss på här via Web TV eller podcast.
På söndag kl 11 inleder vi serien och då predikar jag över När en stad får besök av Gud.

Livsviktigt Highlightstampel 24 aug

/Urban Ringbäck 140821