Vad säger Jesus om den yttersta tiden?

Vad säger Jesus om den yttersta tiden?


av Urban Ringbäck den 22 mars 2009

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.


Luk 21:1-33
Han tittade upp och såg hur de rika lade sina gåvor i tempelkistan. [2] Men han såg också en fattig änka lägga ner två kopparslantar, [3] och då sade han: "Sannerligen, den där fattiga änkan gav mer än alla de andra. [4] De tog av sitt överflöd och lade det bland gåvorna, men hon gav i sin fattigdom allt vad hon hade att leva på." [5] När några talade om templet, hur vackert det var med sin fina sten och sina praktgåvor, sade han: [6] "Allt detta som ni ser – det skall komma en tid då det inte lämnas sten på sten utan allt bryts ner." [7] Då frågade de honom: "Mästare, när sker detta och vad blir tecknet på att det börjar?"

Så inleds enligt Lukasevangeliet Jesu sista stora tal, talet om Jerusalems förstöring och om den yttersta tiden. Det är hisnande övergångar från den korta berättelsen om den fattiga änkans offergåva till templet, via förutsägelsen om detta oerhört praktfulla tempels dramatiska förstörelse (år 70), till det stora globala sammanbrottet i en icke tidsbestämd framtid.

Här censurerar han inte, skönmålar inte, han skräder inte orden.

Tecken skall visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden skall hedningarna gripas av ångest och rådlöshet vid havets och vågornas dån. [26] Människor skall förgås av skräck, i väntan på vad som skall komma över världen, ty himlens makter skall skakas.

Vad är syftet? Att skrämmas? Nej, i slutet av talet framgår ett av hans stora syften

Luk 21:34-36
Var på er vakt så att inte era sinnen fördunklas av omåttlighet och dryckenskap och livets bekymmer, annars överraskas ni av den dagen [35] som av en snara, för den skall komma över alla som bor på jorden. [36] Håll er vakna hela tiden och be att ni får kraft att undfly det som väntar och kan stå upprätta inför Människosonen."

1. Tappa aldrig beredskapen – särskilt inte i goda tider
Att göra sina lärjungar vaksamma, beredda i alla livsomständigheter. Särskilt i tider av välstånd och överflöd. Att vara vaksam mot sin samtid, att ha skärpta sinnen, att inte överkonsumera, att inte överdosera av vare sig livets glädjeämnen eller livets bekymmer. Att leva med en beredskap.

Håll bönens låga brinnande, hjärtat varmt och huvudet kallt. Köp inte allt som erbjuds , drick inte allt som serveras, acceptera inte allt som förkunnas.

Men.... det är inte hans enda budskap, eller ens hans huvudbudskap.

Mitt i hans dramatiska tal om världskris, så vänder han sig om tittar på buskarna och träden, kanhända når han en gren av ett träd intill och böjer ner det och säger:

Se på fikonträdet och alla andra träd. [30] När de börjar knoppas, då förstår ni av er själva att nu är sommaren nära. [31] På samma sätt vet ni, när ni ser detta hända, att Guds rike är nära. [32] Sannerligen, detta släkte skall inte förgå förrän allt detta händer. [33] Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå.

Fikonträdet är en av världens äldsta kulturväxter. Vid utgrävningar av Jeriko 7000 år gamla har man funnit spår av fikonodlingar.

Det är Bibelns första omnämnda träd, Adam och fäste fikonlöv runt sina höfter för att skyla sig när paradisidyllen hade gått sönder, i berättelsen som bär roten till vår tids globala kris.

Det finns de som säger att Bibelns och Jesu bilder inte är aktuella och begripliga, men sannerligen. Fikonträden står som spön i backen på internet. Många är berättelserna om hur entusiaster fått fikonträdet att övervintra i vårt kalla klimat. En berättelse beskriver att fikonträdet dessutom kan övervintra i totalt mörker. Det förlorar alla sina blad, det ser absolut dött ut, men en dag efter en lång kall och mörk vinter så kommer tecknet.... Trädet lever får blad och blommar.

Jesu visste vad han gjorde när han använder fikonträdet som bildspråk för sitt allra stora huvudärende vad gäller den nuvarande världens sista dagar – nämligen:

2. Förlora aldrig hoppet
Det är i en alldelses speciell tid som jag talar nu. Det går inte bra för Volvo, det går inte bra för Göteborg. Det går inte bra för Sverige. Nu talar vår finansminister om att "Vi befinner oss i början på en lång, kall och mörk vinter... "
Det handlar om en global finanskris, en global miljökris, en förtroende och ledarkris, och en hotande matkris.

"Hoppet, är det sista som överger människan," "så länge det finns liv finns det hopp" "Vi lever på hoppet" vi har ett antal uttryck som säger detsamma., att hoppet är livsviktigt! Hoppet är djupt förbundet med själva livsgnistan.

Detta är en förlorad dimension av hela den kristna tron. I urkristendomen använde man med fördel ordet hopp där vi oftast använder ordet tro. Detta med tron är så stort så att vi behöver fler ord. Särskilt i tider när tron prövas:

Rom 8:24-25
I hoppet är vi räddade - ett hopp som man ser uppfyllt är inte något hopp, vem hoppas på det han redan ser? [25] Men om vi hoppas på det vi inte ser, då väntar vi uthålligt.

För oss har ordet tro reducerats, antingen till att vi ska ha all möjlig andlig välsignelse omedelbart här och nu, eller också är det något intellektuellt, ett antal lärosatser... det är det … men mycket mer.

Den kristna tron är framåtriktad, den är längtan löfte och hopp, inte ett köpt och levererat paket som vi omedelbart förfogar över.

Det var hoppet om Guds rike som gjorde Jesus så älskad av vanliga människor. Han grundton var inte skrämsel, hot, domedag. Det var hopp. Hopp för den lilla människa, hopp för landet, hopp för världen.

Hans första budskap enligt evangelisten Markus var Mark 1:15

"Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet."
Matt 12:21 Och hans namn skall ge folken hopp.

När han talar allvar om evigheten , om den vedermöda som i omgångar skulle komma att gå över världen så är inte för ett ögonblick så att han gör det för att släcka hoppet.

Och den Församling han grundade på jorden gick igenom den ena grymma förföljelsen efter den andra. Uppenbarelseboken var ingen skräckfilm för underhållning eller skrämselpropaganda utan en tröstebok mitt i en redan grym verklighet. Vedermödan var redan en verklighet för många.

I Bibliskt perspektiv så är börjar den yttersta tiden med Jesus första kommande och pågår fram till hans andra återkomst i tidens avslutning. Så allt det Jesus säger om framtiden rör därmed den yttersta tiden och för allt gäller att han ger oss skäl att hoppas på framtiden.

Nu, när världen går in i lågkonjunktur vi aldrig sett maken till kan det vara högkonjunktur för den som har ett verkligt hopp att förkunna - ett hopp som bär i bistra tider.

3. Leta efter hoppets tecken
Tidigt på våren i mellanöstern så blommar som fikonträdet. Mycket oansenliga blommor som efter blomning formar sig som en påse som inuti sig bär frön. Så bildas frukten. Frukten bildas i tre genrationer varje år. En tidig frukt kommer redan innan sommaren.

Den första frukten på våren Den är inte perfekt, har en bismak men den är ett underbart hoppets tecken. Sommaren är nära.

Guds rike är inom er säger Jesus. Redan nu har vi fått smaka den kommande världens frukter. Och redan nu får vi bjuda på de kommande världens frukter. Det är en försmak, en förstlingsfrukt, Du som tagit emot det nya livet. Din vinter vänds i vår, från död till liv. Friska blad, små blommor och så frukt. Men inte helt perfekt. Inte alltid helt välsmakande. Det känner vi alla till. Också den som som har ett radikalt och färskt vittnesbörd om förändring och förvandling. Allt är inte fullkomligt...

Sådan är församlingen här i världen, sådana är våra kristna liv. Inte perfekt, men ett tecken redan nu på något som ska komma. Vi ska vara ett hoppets tecken genom det viär, och genom det vi gör där vi lever för Guds rike, tjänar Gud våra medmänniskor och skapelsen.

Här i texten blir det andra slags tecken som förebådar sommaren: Mycket bittra frukter

Med viss försiktighet så kan jag undgå att nämna de paralleller som tyder på att vi lever i det yttersta av den yttersta tiden.... (Kom då ihåg att man sagt samma sak om många tidsepoker alltifrån Jerusalems förstöring år 70, det första millenieskiftet år tusen, Franska Revolutionen, de båda världskrigen, det senaste millenieskiftet etc .)

Detta är ändå anmärkningsvärt:

- Kopplingar till Naturen och Miljön: "Himlens makter ska skakas," "havets och vågornas dån"

- Kopplingar till överkonsumtion, överflöd: "De tog av sitt överflöd" "Omåttlighet"

- Det globala perspektivet - "Över hela jorden"

- Israel, Jerusalem och Mellanösterns centrala roll "Jerusalem ska omges av härar"

Men i sin bild gör Jesus om dessa bistra tecken till vårtecken, förbud om en kommande förlossning, som födslovärkar. Matt 24:8 De är inte till för att skrämmas utan för att gjuta hopp. Nya himlar och en ny renad jord ligger framför.

I juni, juli kommer den stora skörden av underbara mogna fikon. Någon entusiast utbrister på nätet. "Världen godaste frukt." Paradisiskt.

Guds rikes sommar är nära och står för dörren.

4. Vänta min återkomst
Jag tror att Jesus har byggt in sin allra största hemlighet i bilden av fikonträdet. I kapitlen innan förbannar han omotiverat ett fikonträd utan frukt som omedelbart dör. Förklaringen på själva beteendet uteblir.

Varför blir detta underbara fruktträd ett förbannelsen träd.

Kanske är det så att också detta är ett tecken. Han står inför den starkaste och märkligaste fasen av hela sin gärning. När den starka förkunnelsen, stormötena popularitetens och de mäktiga gärningarnas tid är förbi. När han går in i sitt lidande för hela världen. När han fästs vid ett träkors som kallats förbannelsens träd. När han dör för hela världens trasighet, för synden, roten till alla dess kriser. Han läggs in i gravens eviga vinterkyla och vintermörker. Detta ger det starkaste skälet till vårt hopp att Jesus mötte och besegrade döden och steg ut på påskdagsmorgonen.

Likt vårdagssol i morgonglöd
Gick Jesus fram ur natt och död till liv förutan like
Därför så länge jorden står det efter vinter kommer vår också i Andens rike.

Detta gör också hans löfte om att komma tillbaka igen till jorden trovärdigt. För när det är som mörkast är hjälpen närmats, när nöden är som störst.

Jag hoppas innerligt på att vi ska kunna vända krisen, att vi än en gång får fart på hjulen, jobben och ekonomin, kan hejda svälten och arbeta för en bättre värld. Vi ska fortsätta att resa hoppets tecken genom det.

Men samtidigt, om inte det sker en omvändelse som går till roten och leder till förändring så kommer det förr eller senare en lågkonjunktur som världen inte tar sig ur. En kris som inte våra ledare kan bota, där det behövs den radikalaste av kurer - att skaparen själv, himmelens och jordens konung, tillvarons överläkare, träder in på arenan och räddar sin skapelse.

Vet inte om ni har sett Tolkiens "Sagan om konungens återkomst". När mörkrets härar ser ut att vinna det avgörande slaget om Gondor, hoppet nästan är ute då ljuder silvertrumpeterna, och ropet, då kommer han, kungasonen.

- Han kommer för att besegra och döma ondska
- Han kommer för att rädda och upprätta sitt folk
- Han kommer för världens återfödelse, nya himlar och ny jord (Matt 19:28)

Luk 21:25-28 
[27] Då skall man få se Människosonen komma på ett moln med makt och stor härlighet. [28] När allt detta börjar, så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse närmar sig."

 

Frågor till hemgrupper och andra att samtala över:

- Vad tror Du/Ni Jesu tal om det yttersta tiden betydde för de första århundradets  
kristna?
- Vilka risker finns med att inte lyfta fram detta budskap idag?
- Vilka risker finns med att inte lyfta fram det?
- Vilka konsekvenser får det för våra prioriteringar i livet?