Indien 2014

livsresor

Här kommer en resedagbok från Jesper & Malva Nyström (far & dotter) som åkte med på en livsresa till Indien för att bland annat få vara med på en invigning av ett skolbygge i Himalayabergen. Reseledare: Smyrnas egen Billy Johansson. Det är Jesper som skrivit texten.

IMG-20140417-WA0001

Förberedelser…
Visum till Indien är en krånglig procedur och Billy hade varnat oss om att det kan ta lång tid att få det. Det var väldigt många saker att fylla i innan man kunde skicka iväg ansökan till ett företag i Stockholm som jobbar för Indiska ambassaden men när det var klart gick det fantastiskt fort. Ett av de stora hindren inför resan var då undanröjt.

När veckan för avfärd närmade sig så började packningsförberedelserna, vad ska man ha för kläder? Vilka skor kan man ha? Hur varmt är det egentligen? Dylika frågor hanterades och tillslut hade vi packat våra väskor.

Torsdag 10 april - flyg till Indien
Avresa från hemmet i Tuve vid halv elva på förmiddagen. Incheckning på Landvetter med en väska för Billy, då hade vi precis de tillåtna 20 kg per person med oss i tre väskor, plus vårt handbagage. Vi hann precis träffa några av våra medresenärer (Sven-Uno Kaulén, Gunnar Sköldeberg och Billy Johansson) innan vårt flyg till Istanbul skulle avgå. Flygresan till Istanbul var snabb och smärtfri sen hade vi några timmar att slå ihjäl där innan nästa flygresa till Delhi. På flyget hamnade jag jämte en svärson till Ellinor Hedlund (jag har ingen aning vem detta var) som tydligen jobbat i växeln i Smyrna som frivillig under många år. Hans fru var medlem i Smyrna och hon hette Törnkvist nånting. Vi höll på att gå fel på flygplatsen och komma ut i Istanbul istället för att ta oss till transferhallen, men det gick bra till slut. Den resterande tiden på Istanbuls flygplats spenderade vi nästan uteslutande på Starbucks där jag fick tag på en halvbra wifi-koppling mot internet men Malva lyckades inte alls. Så jag kunde kolla Instagram och Facebook och Malva fick låna min telefon och logga in på Snapchat för att hänga med sina vänner en liten stund. Turkish Airlines har över lag bra mat och ett mycket bra mediautbud. Så på våra två flygningar hann jag se fyra filmer och Malva såg en hel film och lite av Titanic.

IMG-20140414-WA0010

Fredag 11 april - ankomst Delhi och vidare färd mot Agra
Klockan fyra på morgonen landade vi på New Delhis flygplats, efter att ha stått i kö ett bra tag fick vi äntligen komma in på flygplatsen och hämta våra väskor. Vi fick fylla i ett formulär redan på planet men när vi kom till passkontrollen var det ett annat formulär de ville vi skulle fylla i, därför kom vi sist genom passkontrollen från vårt flyg. Men det gjorde egentligen inget eftersom alla andra som är med på resan flög via Helsingfors med Finnair och det planet skulle inte komne förrän en timmer efter vårt. Nu var det bara väntan kvar, och i två timmar satt vi på flygplatsen innan resten kom och då började det bli morgon och alla var rätt trötta efter en natt på flyget som gett alldeles för lite sömn.

Vi skulle ta taxi till hotellet inne i Delhi och fick uppleva ett litet bråk mellan taxichaufförerna när de skulle avgöra vilka bilar vi skulle åka med. När vi kom till hotellet (Y.W.C.A., nej, inte Y.M.C.A) checkade vi in, lämnade våra väskor på rummet och sen fick vi frukost och efter den fick vi äntligen vila några timmar på våra rum för att senare bege oss ut på Delhis gator. Delhi är huvudstaden i Indien och då ingår det i den obligatoriska rundturen att se de mäktiga husen där de som bestämmer jobbar.
Vi åkte också till India Gate som är en triumfbåge och en minnesplats för alla indier som dog under första världskriget. Där fick vi för första gången på denna resa prova på att vara turistattraktioner själva. Indier ville ta kort med oss, vi kände oss som riktiga kändisar ett tag. Vi åt lunch på Kwalitet, en riktigt trevlig restaurang med god mat och bra service. Sen åkte vi tillbaka till hotellet och packade om till en endagspackning för vi skulle åka till Agra (där ligger nämligen Taj Mahal) samma dag och tillbaka dagen efter. Den resan är bar 20 mil men den tog ca fem timmar, det säger lite om trafiken i detta land. Tutar göra man för att man kan och vill och för att visa att man finns. De yttre backspeglarna är nämligen infällda för att bilen blir mindre då och då tar den sig fram lättare, men i gengäld ser man ju inget bakåt. Men då är det bra att det finns tutor på bilarna så att man vet om man har några bilar eller mopeder som är på väg förbi en på någon sida. För man kör om varandra hej vilt, inga reglar men inte heller någon tävling, utan alla kör bara så fort de kan men på ett ödmjukt sätt. Väl framme i Agra checkade vi in på ett riktigt fint hotell (Howard Plaza) där vi också åt middag innan vi äntligen fick duscha av oss och gå och lägga oss efter ett första omtumlande dag i Indien.

IMG-20140414-WA0006IMG-20140414-WA0014

Lördag 12 april - Taj Mahal och sedan tillbaka till Delhi
Tidig frukost på hotellet för att sedan promenera den knappa kilometern till Taj Mahal. Det var varmt redan i denna tidiga timma (klockan var ungefär åtta när vi lämnade hotellet) så det var klokt av Billy att vi gick såpass tidigt som vi gick. Vi köpte våra biljetter i luckan för utlänningar (High value tickets eller nåt i den stilen) och de kostade 750 rupier. För indier kostade biljetten 40 rupier. Snacka om att skinna oss utbölingar. Men vid närmare eftertanke så är ju inte 750 rupier så värst mycket pengar. Det är inte ens 100 kronor och det för att se ett av världens sju underverk, och som grädde på moset så går alla under 15 år in gratis och Malva fyller femton några dagar efter det att vi kommer hem.

Vi vandrade i sakta mak runt och in i Taj Mahal och tog en del kort, bl.a. selfies för att använda på något lämpligt socialt media. Ännu en gång tackat vi Gud för Billys klokskap att komma hit tidigt på morgonen, för det började bli riktigt hett när vi avslutade vår rundvandring. Sen fortsatte vandringen tillbad mot hoteller och då splittrades gruppen då några ville åka i en kärra som drogs av en kamel. Tomas fick till och med rida på kamelen, eller åtminstone sitta på den. Vi som gick hela vägen missade en hel del bra dealer som allsköns försäljare tyckte att vi måste köpa. Jag köpte tex en glass till en liten tiggarekille, och Anders gav 100 rupier till en annan kille för att han skulle sluta tjata om allt bra han hade att sälja. Väl tillbaka på hotellet så fick vi äntligen hoppa i poolen, oj vad det var skönt att ligga där och plaska en stund innan det var dags att sätta sig i minibussen tillbaka till Delhi.
Vi skulle lätta kunnat stanna en dag till i Agra på samma hotell för att bada lite till och att upptäcka lite annat i Agra. Resan tillbaka till Dehli tog nästa sju timmar inklusive ett lunchstopp på en Pizza Hut-restaurang. Ännu en gång förbluffas jag över priserna i detta land. Min mediumpizza kostade med sex bitar kostade 270 rupier, dvs ca 30 spänn och Malva lilla pizza med fyra bitar kostade drygt 10 kronor. Och drickan till kostade ca 7 kronor. Väl på hotellet lämnade vi av våra väskor på rummen och sen bar det av ut på stan direkt med indiska tuk.tuk till Janpurs marknadsplats där vi ännu en gång hade fantastiska möjligheter att göra fynd. Gunnar köpte en hel hög med plånböcker och midjeväskor för det var så bra pris och jag köpte ett nytt skärp eftersom mitt gamla gått sönder. Benkt han köpte sig en trumma, jag vet inte om det var abstinens eller om han inte hade just en sån trumma hemma. När marknaden stängde gick vi till MacDonalds för att äta lite kvällsmat där, en plusmeny (utan kött men med kyckling, eftersom de inte äter varken nöt eller fläskkött i detta land) kostade ca 25 kronor. Sen tog vi återigen indisk tuk-tuk tillbaka till hotellet för att packa ihop och förbereda oss för en tidig avfärd följande dag.

IMG-20140414-WA0013IMG-20140414-WA0005

Söndag 13 april - resa från Delhi till Dehra Dun via Chatmanpura och besök på två skolor
Vi gick upp i ottan för att åka tåg för att komma till Mount Carmel Christian Academy, en kristen skola som drivs av ett antal otroliga människor med koppling till Doon Bible College i Dehra Dun. Vi åkte taxi till tågstationen och det var spännande, vi hade bara 10 minuter tillgodo när vi kom ombord på tåget. Egentligen alldeles för lite för att vara i Indien. Tåget rullade iväg i tid och vi fick se ännu mer av Indien och Delhi på vägen. Vi åkte i 2:a klass med luftkonditionering och det var bekvämt och det ingick både morgonte och lite senare frukost som serverades till oss på våra platser. I frukosten ingick omelett serverad på tre pommes frites och gröna ärtor samt två skivor toast med smör och godismarmelad, till det fick vi dricka ännu mera te och lite rosenmjölk. Den smakade tvål enligt Malva och jag är benägen att hålla med, jag tyckte den smakade som en blandning av mjölk och juice. Efter tre timmar var vi framme vid tågstationen i Saharanpur där vi blev hämtade i tre bilar för vidare transport till skolan. Under tiden vi lastade in vår packning och oss själva hade vi en publik om ca 40 personer som bara stod och stirrade helt ogenerat på oss. Jag passade på att filma dem, ändå stod de bara kvar och tittade. Det kändes minst sagt annorlunda.

En dryg timmes transport i bilar till skolan där vi välkomnades med te, kaffe, chips och kakor och så fick vi möjlighet att låna toaletten. Sen var vi hedersgäster på gudstjänsten och välkomnades på traditionellt indiskt vis genom att vi fick fantastiskt vackra blomsterhalsband. Vi sjöng och tillbad tillsammans på engelska och hindi och fick sen lyssna på ett vittnesbörd av en kille från Bhatwari. Sen fick Billy förmånen att predika på engelska som tolkades till hindi av Sam. Sen delade både Benkt och Sven-Uno med sig vittnesbörd från sina liv. Efter gudstjänsten blev vi bjudna på lunch och en rundtur på skolan för att se vad de åstadkommit sen sist. Sen bar det av vidare mot Dehra Dun och till hotel Grand där vi snabbt checkade in och sen tog vi en kort promenad till bibelskolan. Vi deltog även här i en gudstjänst och blev även här välkomnade med blomsterhalsband. Billy fick också här dela några ord. Han berättade bl.a. berättelsen om upprinnelsen till skolan i Bhatwari. Om en konferens på bibelskolan i oktober 1991 och en profetia som förutspådde en jordbävning hur lokalbefolkningen i bergen efter den var mycket välvilliga till skolans missionerande i området, vilket de tidigare hade varit kraftig negativ till innan jordbävningen. Vi bjöds på orange bollar som kallas dala (tror jag) och sen var det en liten invigningsceremoni för en nybyggd del av skolan och avtäckandet av en plakett. Sen bjöds vi på middag i deras vackra trädgård, som Gunnar Sköldeberg omnämnde som en oas. När mörkret fallit vandrade vi till hotellet för en kvällsdusch och sen direkt i säng efter ännu en hektisk och fullspäckad dag.

Måndag 14 april - resa från Dehra Dun till Bhatwari
På morgonen så hämtades vi av en minibuss som packades full, med några väskor på taket.
Färden gick upp i bergen med fantastisk utsikt på en del ställen för att äta medhavd matsäck samt uträtta en del naturbehov och ta en del kort, bl.a. selfies.

10 timmars resa i minibuss med halvdan luftkonditionering upp till Bhatwari i bergen, men när man började komma högre upp i bergen spelade luftkonditioneringen inte så stor roll, då det redan var lite småkyligt. Denna resan gjorde åtminstone så att jag kände mig lite sjösjuk när vi satt på vårt hotell.

Tillslut var vi framme i Bhatwari där vi bara svepte genom den lilla byn som ligger på ca 1650 meters höjd för att komma till vårt hotell som ligger i en liten by uppe på berget nästan 500 meter högre upp. Där uppe var det kallt, mycket kallare än någon av oss kunde inbillat oss innan, t.o.m. Billy. Efter middagen fick vi försöka sova så gott det gick i våra rum som hade temperatur runt 13 grader gissade Billy.

Tisdag 15 april - Invigning av skolan i Bhatwari
Dagen började med att vi vaknade i ett väldigt kallt hotellrum, för att sedan äta frukost. För första gången på hela resan blev det en lugn morgon och lite sovmorgon, då frukosten inte serverades förrän klockan 8. Invigningen av skolan skulle inte börja förrän vid halv 2-tiden så blev det en lugn förmiddag och vi tog en promenad runt i byn där hotellet ligger.

Onsdag 16 april - besök Gangotri
Missionsuppdrag till Gangotri. En av våra deltagare (Sven-Uno) hade fått ett uppdrag av Herren att åka till en av Hinduismens heliga platser tillika floden Ganges källa och placera ut en liten plastburk med första delen av bönen Fader vår på engelska. Detta var avslutningen på en bönesatsning som hans församling haft för Himalaya under några år.

Vi gick ännu en gång upp tidigt och frös minst lika mycket som dagen innan. Denna morgon hade vi fått lite varmt vatten utanför vår dörr så vi kunde tvätta av oss hjälpligt i alla fall. Sen var det den sedvanliga gemensamma frukosten, kaffe, te, juice, toast, smör, ost och godismarmelad. Vi börjar kunna denna frukost nu och Malva längtar efter fil, som hon egentligen inte gillar. Efter frukosten rullade vi de 500 höjdmetrarna ner till den gamla skolan i Bhatwari, dock utan Benkt som kände sig lite risig denna dag. Vi fick en kort tur runt skolan och där lämnade vi Tomas och Billy som av olika orsaker inte skulle följa med till Gangotri. Det är bara 70 km att köra men i denna del av världen pratar man inte om sträck utan om tid. De personerna som följde med oss från skolan Sam och Ashis, gissade på mellan tre och fem timmar, enkel väg, så det vara bara att gasa på för vår utmärkte chaufför. Men på dessa vägar kan man sällan köra snabbare än 30 km/h utan oftast ligger farten runt 20 km/h. Gangotri ligger på drygt 3000 meters höjd och Bhatwari ligger på  drygt 1600 meters höjd, så det är en avsevärd stigning längs med Gangesfloden. På vägen upp stannade vi vid den heta källan i Ganganan där man kan doppa sig i en liten bassäng (eller två, en för damer innanför staket och en utanför staketet för herrarna). Chauffören, Malva och jag doppade oss helt och de andra doppade händer, fötter och ben. Källan var riktigt varm så det var svårt att komma i den, men inte för Malva för hon gick bara i. Jämte bassängerna fanns några små duschbås där de blandat det heta vattnet från berget med kallt vatten från berget till en behaglig temperatur. Där kunde man sitta hur länge som helst. En av våra indiska vänner sa att på vintern när det är strul med varmvatten i Bhatwari så åker de hit upp och tvättar sig och badar när snön ligger hör kring källan. Vi fortsatte upp längs med floden och stannade endast för att släppa förbi kossor, får eller getter samt att äta medhavd lunch, färdigbredda toastbröd (dock inte rostade) med smör och godismarmelad. Till detta serverades kaffe, te, cola, juice eller vatten. Min nya favorit är en lechejuice som man blandar med cola och det blir riktigt gott (tycker jag, de andra är mer skeptiska). Det fanns även hårdkokta ägg att tillgå för den som så ville. På 2700 meters höjd hade vi en vidunderlig utsikt över Ashis hemby som vi senare skulle åka ner igen på vår fortsatta färd. Till slut kom vi fram till Gangotri, och eftersom templet är stängt och gudarna är på semester till 2:a maj så var det i princip öde. Av samma anledning var det inte heller mycket trafik, men vägarna var i katastrofalt dåligt skick. Indiska staten försöker att fixa till det som Moder natur varje år förstör för att när templet i Gangotri åter är bebott av Gudarna så kommer det att vara minst lika folk som i Nordstan i juletid på denna plats och på vägen dit. De byggjobbarna har en diger uppgift framför sig. Vägen slingrar sig fram på de otroligt branta kanterna av bergen som stupar ner mot Ganges, ibland på ena sidan och ibland på andra. Allt mellan 15 och flera hundra meter ovanför floden. De otroligt branta bergväggarna tillsammans med kraftiga regn gör jorden lerig och berget är väldigt poröst vilket i sin tur medför att det hela tiden rasar ner jordmassor och stora och små stenar på vägen. Denna väg måste hyvlas med bulldozer så gott som varje dag för att den ska vara farbar. I Gangotri gick vi några hundra meter fram till det stängda templet och nere vid Gangesfloden brink hade vi en otroligt härlig gemenskap med bön och proklamation av namnet Jesus. Sven-Uno placerade ut sin plastbruk med bönen i och dessutom hällde han i salt i Ganges för att rena den symboliskt på allt skräp som den fört med sig i form av New Age till västvärlden. Efter detta passade jag och Malva på att doppa oss i Ganges på drygt 3000 meters höjd, det var lite småkyligt. De som vill kunde också kasta snöboll i Ganges eftersom det fanns snö en liten bit bort. När vi fått på oss torra kläder påbörjade vi nedslitningen mot Bhatwari. Eftersom färden upp tagit ån tid så insåg vi ganska snabbt att vi kommer inte komma fram till Bhatwari innan mörkrets intåg. Vi stannade senare i Ashis by för att chauffören ville ha lite te, som jag och kanske någon annan också fick smaka på. Varmt vatten och varm mjölk smaksatt med teblad och ingefära, väldigt gott och nyttigt när man är lite förkyld som jag är. Det hade dessutom börjat regna lite lätt när vi var i Gangotri så förutsättningarna var inte de bästa och i närheten av Ashis by hade en lastbil på väg upp fått stopp i en lerpöl. Bakhjulen bara spann och föraren och hans kompisar fick klättra under bilen och gräva bort lera och stenar för hand samt lägga dit andra stenar så att hjulen skulle få fäste så att de skulle kunna backa bort lastbilen så att alla vi andra kunde passera. Detta sinkade oss i ungefär en timme. Det är denna typ av händelser som gör att man inte riktigt kan säga hur lång tid det tar att åka de ynka 7 milen till Gangotri. När vi stannade för te så visade det sig att bilen där Sam och Kristina och Anders Persson åkte hade plockat upp en liftande tysk tjej som de mött uppe i Gangotri, hon och hennes pojkvän hade i sökandet efter livets mening hamnat här med en motorcykel men inte med rätt kläder så hon frös och ville hellre åka bil. När vi stod och väntade på att lastbilen skulle komma loss så kom han körande med motorcykeln, utan hjälm och vantar. Han såg kall ut och hon hoppade upp på motorcykeln med honom och åkte vidare mot nya mål. Hon hade dock fått med sig några bibelord från Sven-Uno som han tyckte hon borde läsa för att komma lite mer rätt i livet. Efter en lång färd i mörker kom vi fram till den gamla skolan i Bhatwari, något försenade och där plockade vi upp Billy. Det visade sig att han försökt nå oss alla en lång stund för att han undrade var vi var och eftersom mobiltäckningen är kass uppe i bergen hade han inte lyckats. Väl upp i vårt kalla hotell på knappt 2200 meter så vankades det varm mat. Det var väldigt välbehövligt då det i övrigt saknas värmekällor på detta hotell och att det är ovanligt kallt för årstiden. Det är en fröjd att skriva detta med datorn i knät för den är varm men resten av hotellrummet är kallt.

Det kommer att komma mer text...

Torsdag 17 april - resa till Dehra dun från Bhatwari

Fredag 18 april - Långfredag i Dehra dun med gudstjänst

Lördag 19 april - resa till Delhi från Dehra dun

Söndag 20 april - Delhi och hemresa till Sverige för en del

Måndag 21 april - Delhi och hemresa till Sverige för andra

Evie & Pelle till Smyrna

Evie Pelle

25 maj kl 19.00 får Smyrnakyrkan i Göteborg celebert besök.
Då håller det amerikanska sångarparet Evie och Pelle Karlsson konsert tillsammans
med den kristna hjälporganisationen Läkarmissionen.

Evie var en mycket populär och efterfrågad sångerska i hemlandet USA framför allt på 70-och 80-talet. Hon turnerade flitigt och höll konserter och ingick en period i Billy Grahams team där hon var solist i Grahams möteskampanjer. Hon har också medverkat i Bill Gaithers homecoming event, förlagan till populära Minns du sången, vid ett flertal tillfällen. En av hennes skivor, Mirror, nominerades 1977 till en Grammy och 2005 valdes hon in i Gospel Music Hall of Fame.  Evie har under åren gjort täta besök i Australien, Norge och Sverige.  Hon är en gärna hörd sångerska som fortfarande gör turnéer lite nu och då, ibland tillsammans med sonen Kristoffer som är musiker med gitarr som huvudinstrument.

Pelle Karlsson är ett välkänt namn för många inom frikyrkans värld. Många förknippar honom nog med sången ”Han är min sång och min glädje” som spelades i radio dagligen under en period på 70-talet och blev omåttligt populär. LP-skivan med samma namn sålde i rekordupplagor. Hans sånger är älskade i vida kretsar. Pelle är förutom sångare och musiker också pastor, Tv-producent och missionär med ett speciellt intresse för kinamission. Han har gett ut ett flertal böcker.

Temat för Evie och Pelles konserter är Låt ditt rike komma. Det är dessa ord i Herrens Bön som står i fokus i denna samling.

Fri entré. Kollekt till Läkarmissionen.

Läkarmissionen står som arrangör för Evie och Pelles Sverigebesök. Organisationen bedriver hjälparbete bland utsatta människor i för närvarande 33 länder.

Påskmanifestation

gks 14

Läs mer och dela med dig av vad påsken och hoppet är för dig.

Arrangör: Kyrkorna tillsammans i Göteborg

Stickkafé

stickning

onsdagar kl 18-20

En kväll för dig som vill sticka, virka eller bara umgås.
Har du inte stickor eller garn, kom gärna ändå och hjälp oss att sticka till vårt missionsarbete.

Vi möts i vårt kafé på entréplan

Evangelium enligt Marcus

birro

Marcus Birro

EVANGELIUM ENLIGT MARCUS

Kan man tala offentligt om Gud och kristen tro i Sverige idag?
Marcus Birro kan och under många år har han delat med sig av sina erfarenheter från ett liv som varit allt annat än enkelt. Antingen det gäller vägen till tro, de svåra frågorna om döden eller missbruket som varit nära att kosta honom livet.
Välkommen till en kväll fylld med både allvar, humor och värme, där han – utifrån sin nya bok – tar oss med på sitt livs omvälvande resa tillbaka till Gud.

Tisdag 6 maj, kl 19.00-21.00 i Smyrnakyrkan, Göteboerg

Entré: 80 kr. Musik, bokbord och café. Biljettförsäljning från kl 17.00.

Arr: Libris förlag, Smyrnakyrkan, Bilda & tidningen Dagen

PASSION - en musikal om veckan som förändrade världen

Passion h

Påskdagen 20 april kl 18.00
Annandag Påsk 21 april kl 18.00

Den bygger delvis på musik från musikalen “Se mannen” som Urban Ringbäck skrev med LO Forsberg.
Det är en ny ramberättelse, ny musik, ny gestaltning och nya arrangemang.
Allt detta framförs i Smyrnakyrkan av 25 aktörer, stor kör och orkester.
Kom och upplev påskens fantastiska budskap på ett nytt sätt.

Biljetter kan man köpa via Ticnet och vid entrén.

Matförråd

matforrad 1

MATFÖRRÅD

Omsorgsbehovet i Göteborg blir allt större. Många utsatta människor behöver hjälp och någon som ser dem. Vi möter dem på stan och i vår närhet.
Då vi vill vara en församling som älskar och hjälper människor i alla skeenden i livet, har vi under det senaste året planerat och iordningställt ett matförråd i kyrkan.
Detta är en chans för hela vår församling att på ett konkret sätt få hjälpa en medmänniska.

Här kommer du hitta en aktuell inköpslista med de matvaror och hygienartiklar som det för tillfället är brist på.
Så när du går och handlar ta med listan och köp en extra kasse som du skänker och lämnar till värdarna på kyrktorget.

Maten distribueras av medarbetare inom omsorg i Smyrna som dagligen möter de behövande som söker hjälp via kyrktorget.
Vi tror på att vi kan göra detta tillsammans, en konkret handling och en församling fylld av medmänniskor!

Detta behövs just nu i omsorgs matförråd:

kaffe
te
schampo
tvål
socker
kycklingkorv på konserv
godis till barn

Tack för det du som är med och ger!